Nordkap rejsen starter fra tromsø

439
Rejser til nordkap

jeg gik ombord på skibet i Tromsø på en fredag ​​aften og havde en meget hård nat på havet. På et tidspunkt i natten vågnede jeg og blev virkelig bange for at falde ud af min seng med den næste bølge, da vejret var virkelig virkelig dårligt! Heldigvis fik jeg kun søs om morgenen, hvilket gjorde det svært at bade og klæde sig. Jeg måtte vente til vi stoppede i den næste havn, før jeg var i stand til at spise morgenmad.

De næste tre timer blev brugt i kabinen, hvor det eneste jeg gjorde, håbede endelig at komme til Honningsvag, stop for Nordkappen, så jeg ville føle mig bedre. Jeg kom igennem den tid uden at skulle kaste op, heldig mig!

Vi kom til Honningsvag ca. kl. 13, og den nordligste by i Europa mødte os med regn og vind. Hele skibet blev afskibet (bortset fra besætningen selvfølgelig, som altid har en nødboring i løbet af 2 timers ophold der) og spredt på 4 busser: 2 tyske, 1 franske og 1 engelske gruppe.

Nordkap rejser er fantastisk flot

Vores tour guide var virkelig dejlig, en tysk i hendes slutningen af ​​20’erne, der allerede havde en norsk accent efter at have boet der i kun omkring et år. Selvfølgelig måtte jeg spørge hende, hvordan hun fik jobbet, fordi jeg bor i Europas nordligste by og styrer turister til Nordkappen, lyder som en drøm!

Honningsvag og Nordkappen ligger på øen Mageroya, hvilket betyder “selvfølgelig, at Nordkappen ikke er det nordligste punkt i Europa. Det virkelige punkt er nær Gamvik, selvom jeg aldrig har besøgt det, da du ikke har adgang til det med biler, men i stedet skal vandre i meget lang tid!

Fastlandet Europa og Mageroya er forbundet via en tunnel under Barentshavet, men da vi kom til Honningsvag på havruten, har jeg heller aldrig set denne tunnel.

Vejen til Nordkappen tager dog omkring en halv time, og det anbefales ikke, at enkeltpersoner forsøger at komme ind på egen hånd mellem september og maj. Der er ret højdeforskel at overvinde, og vejret ændres hurtigt. Vejen til Cape er ofte blokeret af turister, der tror, ​​at de kan komme til Nordkappen på sommerdæk og derefter trækkes ud af vejen af ​​en bulldozer.

Nordkap er et fantastisk sted at opleve

Tænk ikke engang på det! Vent på konvojen og skift dækkene, før du kommer til Norge.

Når det er sagt, må jeg sige et par ting om selve vejen. Det er lille, stejlt, serpentint, og hvis du sidder på venstre side på vej op, ser du ikke bedre ned, hvis du er bange for højder! De synspunkter, du får, er spektakulære, men inden for få sekunder kan du finde dig selv i en snestorm. Jeg elskede det!

Halvvejs til Cape er en samisk lejr beliggende. Samene er de oprindelige folk i Scandiavia, der bor i de nordlige dele af Sverige, Norge, Finland og nordvestlige Rusland. Mens indfødt turisme er et vanskeligt emne, begyndte jeg lige mine studier på dette område og var ret nysgerrig at finde ud af lidt mere om samerne. Mens renerne allerede har migreret til deres vintergræsningsområder, forlod det samiske par, der kører denne lejr, en tur for at tage billeder af. Jeg ville hellere have set rensdyr uden for båndet.

Bortset fra et typisk samiskelt var der også en souvenirbutik. Indenfor kan du beundre og købe samisk håndværk (kaldet Duodji) fra tøj lavet af renskind (meget varmere end ned eller goretex) til figurer og dukker. Rejser til nordkap se mere her